«Sorry, guys. We can´t do as planned after all, there has been a shooting.»
Denne beskjeden har vi fått noen ganger de siste ukene. Ofte har vi også fått beskjed om heftige skyteepisoder som har forekommet rett før eller etter vi har ankommet/ forlatt et område. Hva dette kommer av er enkelt å svare på: gjengene i Cape Flatts er på vei til å ta over.
Cape Flatts er fellesnavnet for townshipsene rundt om Cape Town. Området består av mange ulike områder, noen områder bedre rustet enn andre. Townshipsene er stort sett befolket av gruppen «coloured» og mange generasjoner bor gjerne sammen. Området utenfor YMCA Athlone heter KewTown og er et område hvor folk ble tvangsflyttet til under apartheid. Området består av mange høyblokker eller såkalte «courts» med leiligheter. I hver enkelt leilighet kan det bo opp til 20 mennesker. Barn som bor til venstre for YMCA bygningen tørr ikke å bevege seg til den andre siden av bygningen, og omvendt. De er redde for hva som venter dem på den andre siden og hvem som følger med på hvor de går. KewTown er uformellt delt opp i områder som er kontrollert av ulike gjenger.
Da jeg først forstod at dette med gjenger var reelt forstod jeg ikke helt i hvilken grad. Ja, jeg har sett gjenger bli skildret på film, men for å si det slik, filmene er ikke overdrevet, heller underdrevet. Disse gjengene foretar seg alt du kan tenke deg av kriminell aktivitet og utnyttelse av mennesker. Narkotika er hovedmotivasjonen for å holde en gjeng aktiv. Ulike gjenger smugler og distribuerer narkotika. Noen gjenger holder også på med våpen og raning. Alikevell er narkotika problem nummer en. Som følge av behovet for å distribuere narkotika, kommer behovet for «løpegutter» som kan gjøre jobben for de store gjenglederne. Det er her barn ned til 10 års alderen blir rekruttert. I stedenfor å gå på skolen blir de tatt vare på av gjengene og gjør som de sier. For organisasjoner som jobber med gjenger er førsteprioritet å stoppe rekruteringen av små barn.

For to uker siden besøkte vi Pastor Eagle og organisasjonen/ kirken Hanover Community Church for å se arbeidet de driver. Pastor Eagle og hans ansatte har engasjert seg voldsomt i å forene gjengmedlemmer og minske antall skyteepisoder. Hanover Park er et av de tyngst belastede områdene når det kommer til skyting og gjengaktivitet. Pastor Eagle sier at målet ikke i første omgang er å stoppe gjengene, men å avskaffe skytingen. For å få til dette har de opprettet et program som de kaller cease fire. Tidligere gjengmedlemmer jobber nå «undercover» i gjengene, tar del i møter og jobber med holdningsendrende arbeid i gjengene. Disse kalles "interupters" og målet er at de skal avverge en skyteepisode. Samtidig har organisasjonen hundrevis av overvåkningskameraer og lydsensorer i området. Ved hjelp av dette utstyret kan de derfor i løpet av få sekunder se hvor en skyting har tatt sted, hva slags våpen som ble brukt og hvor mange skudd som ble avfyrt per serie. Når denne informasjonen kommer opp kan en av interupterne som er i nærheten komme seg inn i sonen og avlede skytterne. Jobben deres er rett og slett å få de som skyter til å tenke på noe annet. Ofte tar de med seg gangsterne på café og drikker kaffe. Da vi spurte om hvorfor ikke politiet kan gripe inn, ble vi fortalt at politet ligger langt, langt bak. Pastor Eagle fortalte at han har jobbet mye med politiet for å lære DEM opp i teknikker om hvordan avverge skyteepisoder. I tilegg stoler ikke gjengene på politet. Innenfor en politistasjon kan halvparten av de ansatte støtte en gjeng, mens den andre halvparten støtter en annen. På den måten blir ingen rettferdig straffet eller behandlet fordi systemet er korrupt.
 |
| "Interupters" |
Forrige uke fikk vi fire tilbringe en hel dag med Pastor Eagle. Vi gjorde veldig mye spennende, og noe av det som har gjort sterkest inntrykk var rundturen vår i Hanover Park. For hver gate vi passerte ble vi fortalt at vi entret et nytt territorium. Eagle fortalte at noen holdt øye med oss, og på et punkt ble vi stoppet av to unge menn. Nå har det seg slik at menneskene i området kjenner Pastor Eagle godt, men de lurte fryktelig på hvem vi var. Da vi fikk lov til å passere fortalte Eagle at den ene mannen er såkalt toppskytter i området. Han har skutt flest av alle gjengmedlemmer, og han går for å være den beste til å skyte. Vi ble også fortalt at de hadde pistolene rett i nærheten slik at hvis noe oppstod var de klare til å angripe. Det fikk diverse tanker til å fare gjennom hodet mitt. Selvom jeg vet at vi var trygge, er det lett å stille seg spørsmålet, hva hvis?
 |
| Hanover Park - courts |
Denne organisasjonen jobber også med et program som er et slags «rehab for gangstere.» I seks uker blir gjengmedlemmer fra ulike gjenger tatt med til et leirsted et stykke unna for å gjennomgå et slags kurs. De får opplæring i alt fra helse til hvordan bygge broer med mennesker man har skjøvet vekk. I løpet av de seks ukene de er på stedet får de oppleve mye sosialt og hyggelig også. Etter seks uker får de tilbud om å få hjelp til å finne jobb og på sikt et sted å bo. Mange ønsker selvfølgelig dette, men for noen er kallet fra gjengen for sterkt. Da vi besøkte en av leirstedene var vi med på et foredrag om hvordan det er viktig for oss å benytte oss av støtten som finnes rundt oss. Mange tidligere gjengmedlemmer eller nåværende gjengmedlemmer opplever at de ikke har noen rundt seg. Ofte har de stjålet fra familie og venner og deretter skjøvet de vekk. Foredragsholderen fokuserte på det faktum at ofte ser vi det vi vil se, og ikke det som faktisk lyser forann nesa vår. Med det mener hun at støtteapparatet kan ha vanskelig for å se at noen har forlatt en gjeng og vil starte på nytt. Derfor sa foredragsholderen at disse menneskene måtte ta et valg slik at de kunne gjøre opp for det de har gjort.
Til slutt ble vi bedt om å komme frem for å introdusere oss og fortelle litt om hvem vi var. Det var sterkt å stå foran disse menneskene og forsøke å si noen vettuge ord. Nontobeko ble veldig rørt og fortalte hvor fantastisk hun syntes det var å se at disse menneskene var villige til å bidra til forandring. Hun sa at i dette landet hvor elendighet og kriminalitet råder, er det viktig å se at noen vil ta et steg i riktig retning.
 |
| Her er vi sammen med gruppen som var på "kurs" |
 |
| Avisutklipp om skyteepisoder og gjengrelatert kriminalitet |
Målet med dette innlegget er å forklare hvordan situasjonen er her. Mange afrikanske land sliter med klimautfordringer, vannmangel, hungersnød og andre katastrofer. Selvom Sør-Afrika på mange måter er bedre rustet, har landet helt ulike utfordringer. Da vi reiste fra Durban ble vi advart om at utfordringene var annerledes i Cape Town. Poenget er at Sør-Afrika har litt av alt. Det er så mye korrupsjon, fattigdom, kriminalitet, urettferdighet og ikke minst lidelse. Gjengene ødelegger ikke bare for sine medlemmer, de ødelegger hele lokalsamfunnet. Når skytinger finner sted setter det hele lokalsamfunnet i fare. Det er her jeg blir frustrert. Hvordan kan noen som er vokst opp i et samfunn, behandle samfunnet med så lite respekt. Gjengene tar ikke vare på området sitt, istedenfor utnytter og skremmer de menneskene der. De krever støtte og beskyttelse hvis ikke skyter de
uskyldige mennesker.
I Hanover Park kan man ikke gå alene langs gatene, selvom det er midt på dagen. Hvis du går alene og mot all formodning stopper opp kan du være sikker på at du blir omringet av et par menn. De vil ha pengene dine, men du forteller dem at du ikke har penger. Da kan du få det enkle valget mellom å bli skutt eller knivstukket. Stadig vekk ligger unge jenter og gutter knvistukket i veikanten rundt omkring. Det høres garantert helt sinnsykt ut for deg som leser dette innlegget. Tro meg, jeg er helt satt ut, men dette er virkeligheten, dette er hva som preger hverdagen til så mange mennesker. Hvorfor ingen stopper dette har jeg lurt på helt siden jeg kom hit. Det er enda en svakhet i Sør-Afrika og spesielt Cape Town området. Systemet fungerer ikke. Det er her, ser ut til å være intakt, men det fungerer overhodet ikke. Politiet reagerer ikke, bryr seg ikke, er for late.
«I used to be a gangster and a part of a gang. I was stabbed seven times and I almost died.
I grew up in KewTown without a father, I was raised by my mother. She had to be both a mother and a father, and at the same time she had to work. She couldn´t always keep her focus on me. Eventually I felt like I needed to belong somewhere. My friends from school and I started smoking, then we started smoking marihuana, and after a while we started making our own drug. We began hanging around and stealing from other people and places. We grew up together and saw the elder guys who were already a part of a gang. Back then, support organizations did not exist, and no one told me that what I was about to do was wrong. My friends and I joined an already existing gang. They didn´t force us. It was up to me if I wanted to join or not. To fit in, and to be allowed in to the gang, you have do to things for the leader. You have to walk around with them, follow them. My father was a prison gangster, he was first jailed by the age of 18. Somehow I always looked up to him. Other gangsters knew who he was, and I had a desire to be like him. Everyone was scared of him, and I saw myself in him. When he died I idolized any gangster and I strongly wanted to be like them.
My life got rougher once I was a part of the gang. I 2000 I went to prison for 8 months because I possessed drugs. After prison I wanted to go to rehab, but the waiting list was long and I had to wait for over 7 months. When I finished rehab I wanted to go back to the gang. I couldn´t stop, and in 2010 I found myself being deeply addicted to the drugs. There was a time when I felt like I was dating the drugs because I couldn´t wait to prepare it.
Then, one night in 2011, something came over me. I was crying and I felt the bitterness growing inside of me. Today I understand what happened. I believe it was God who took control over my life and who wanted to change me. I´m glad I have recovered. By the grace of God I have been helped. Gods power and grace took me out of it. I have also forgiven people from the past. The man who stabbed me was from another gang. Today he is my pastor, he serves me in spiritual ways. Today we love each other and I strongly believe that God has a purpose for everyone.
How do you view the gang-situation today?
The situation is getting worse. Children doesn´t listen to their parents anymore. There is a lot of rebellion out there. The addiction amongst parents is everywhere. In the house, in the streets and in the school. Children and youth backs out of school. The gangs has also changed. Children gets recruited by force. In the past it used to be some sort of control over the situations. Today the gangs shoot all the time. Innocent people and children get shot. The sad part is the lack of attention towards youths. They want to be seen, they want to be the next, big thing.
Today the gangs wants domination over areas. The bigger reserve, the more drug dealers, the more money. They are shooting each other to decrease the rival gang. Another problem is the security. The cops are not around, they are not strong enough to fight the crimes.
Today I´m at peace. In KewTown you have to watch your step no matter what your background is. I don´t have to worry that my ex-gang will come after my family. Once you are out, you are out. I care for my children and I care for others children. I watch out for the kids. I see children get abused, molested and recruited in young age. I´m doing what I can to prevent that. After all, gangsterism is passed on from generations.»
 |
| Mark |