Tuesday, November 4, 2014

Cape Town

Ja, da var vi igang med et nytt kapittel og nye opplevelser!

Endelig er vi fremme i Cape Town og jeg liker det jeg ser. Vi kom trygt frem i går formiddag og ble transportert til Cape Town Observatory. Det er en av avdelingen under Cape Town YMCA. Her skal vi bo, men ikke gjøre så mye annet. Vi har fått vært vårt helt ok rom, mat blir servert og internett-tilgang finnes det jammen også. Kan ikke klage på mye da. Cape Town har vært en drømmedestinasjon og nå er jeg her. Det er nesten litt uvirkelig! 



Mpume fra National Office er her denne uken på jobboppdrag, så i går ettermiddag viste hun oss rundt i Observatory. Observatory er en forstad til Cape Town sentrum, en koselig liten forstad med alt du trenger og mer enn det. Vi spiste middag, tuslet og tok en tidlig kveld. 

Idag møtte vi Ryan fra Athlone YMCA (en annen avdeling) som skal være kordinatoren vår mens vi er i Cape Town. Vi reiste til Athlone for å ha en LAG-training sammen med Mpume og to tyske praktikanter. Det var veldig fint å komme dit og møte personale som var interessert i hvem vi var og hva CFC er for noe. Observatory er stortsett et hostell for studenter og vi har foreløpig ikke møtt noen ansatte i YMCA. Det skal være noen svenske praktikanter her på samme måte som i Durban, men de har vi foreløpig ikke sett noe til. Heldigvis er det en ny dag imorgen ;-) 




Etter en super dag i Athlone reiste vi tilbake til Observatory for å så reise inn til Cape Town sentrum. Rett ved hvor vi bor er det en togstasjon som tar oss inn til byen. Det i seg selv var en opplevelse. Vi presset oss inn i et allerede fullt tog, dørene forble åpne og toget kjørte videre. Herlig! Turen gikk til Waterfront, som er en blanding av kjøpesenter, restauranter, masse utsikt og hav. Fra turen vår rundt området så vi Table Mountain og ikke minst Robben Island. Jeg gleder meg så til å dra dit. 


Nontobeko, Mpume, Mmeli og Marte


Foreløpig er jeg veldig gira og på topp. Jeg nyter at vi har reist videre og kommet oss avgårde. Selvom jeg måtte betale overvekt på kofferten min er jeg fornøyd. Alt kommer til å løse seg også her. Det er nesten litt utrolig at alt har gått så bra. Cape Town er virkelig en annen verden. Det var vi forberedt på, men man tror det som regel ikke før man ser det. Det er helt nydelig her, hyggelige mennesker og godt selskap i CFC-teamet mitt. Jeg gleder meg til fortsettelsen.



Imorgen skal vi tilbake til Athlone og fortsette med LAG-programmet. Det er også hyggelig at det er tyske praktikanter her. Jeg tror vi kommer til å få en like god og fin vennegjeng her i Cape Town som vi har forlatt i Durban. På mange måter hadde det vært fint å være på et sted hele perioden, man får tettere relasjoner og større tilknytting til stedet. Likevel ville jeg foreløpig ikke ha byttet bort reisingen vår. Jeg vet at vi er ufattelig heldige. Når jeg ser tilbake på alt vi har opplevd hittil forstår jeg virkelig hvor heldig jeg er og hvor mange muligheter jeg har. 

1 comment:

  1. Å så fint å lese. Og se. For et fantastisk sted. Du er vakker og skriver så godt. Jeg er så stolt av den voksne datra mi! Takk for alt du deler av følelser og stemninger og lærdom. Så heldig du er som får oppleve alt dette og bli kjent med så mange flotte mennesker og steder. Kos deg hvert minutt. Bli brun. Nyt livet og gleden over å være så heldig! Vi er så glad i deg og GLEDER oss med deg. Klem fra mamma.

    ReplyDelete