Monday, October 6, 2014

Amanzimtoti

For en intens uke og helg det har vært. Det er lenge siden jeg har vært så sliten som jeg er nå. Mest godt sliten, men samtidig litt såre ben.

Uken gikk som nevnt tidligere med til film study og bruk av film som virkemidler i kampanjer. Fredag ble Mmeli 25 år og vi var en stor gjeng som feiret. Vi var på en fantastisk restaurant, Roma Revolving Restaurant, med utsikt over hele Durban og ekte, italiensk mat. Det var smaskens! Vi hadde egentlig planer om å ta en «tidlig» kveld, men slik ble det ikke. Istedenfor møtte vi noen tyskere som også er på utveksling her i Durban og tilbragte kvelden med dem. Det var stor stas.

Solnedgang lørdag ettermiddag


Lørdag morgen reiste vi til helgens destinasjon; Amanzimtoti, en afrikaans-forstad til Durban. Forstaden er også kjent for deilig strand og hav. Vi bodde på et feriehotell, i en leilighet med havutsikt. «Vi», tilsvarer alle 4 CFC deltakere + Martin og Jesper (svenske frivillige). Hovedmålet med denne helgen var å delta på Biltong Festival 2014. Biltong er kort fortalt tørket kjøtt (se bilde). Det er veldig stort her i Sør-Afrika og dette ble feiret med en festival. Festivalen bestod av en treretters middag hvor maten var smaksatt med biltong. Samtidig var det et enormt langbord med all mulig biltong, altså tørket kjøtt, som man kunne forsyne seg av. Kjøttet kan være alt fra springbook til vortesvin. 

Lokalet hvor festivalen ble holdt.

Langbordet med biltong i midten. 

Biltong!





Petro, økonomisk ansvarlig i SA-YMCA inviterte oss med på dette arrangementet. Thandeka og Mpume var også med. Det var Petros kirke som arrangerte denne kvelden, men de kaller det for biltong festival. Gjennom denne kvelden samler de inn penger som de kan bruke i diakoniarbeidet sitt. Kveldens største sjokk- utrolig nok- var at alle andre enn vår gruppe bestod av hvite mennesker. I Durban ser du svært få hvite, og nå forstår jeg hvorfor. «Alle» gjemmer seg i forstedene. 

Mmeli- halvveis til 50!

Marte, Thandeka og Mpume.

Thandeka, Mmeli, Mpume, Jesper og Nontobeko

Mpume og Nontobeko

Brød, biltong, tørket frukt og mer biltong. 
Thandeka- superkordinator!

Søndag hadde vi bare fri og slappet av ved bassenget i solen. Da kvelden nærmet seg reiste vi til Galleria Mall hvor vi bowlet, stod på skøyter og var på kino. Det var deilig med en helt annerledes kveld en vi vanligvis har her. Det er lenge siden jeg har vært på kino, og det var fantastisk å se en kinofilm igjen. Jeg er et kinomenneske. Jeg ELSKER kino!! Vi så The Equalizer, regner med at den er å se på norske kinoer også- anbefales på det sterkeste! 
Tidlig idag reiste vi tilbake til Durban og på nye oppdrag. Forteller mer om oppdraget senere i uken.

Uken og helgen har med andre ord gått i ett. For å være ærlig har det vært så hektisk at jeg har glemt at vi har vært i Sør-Afrika i tre uker allerede. Jeg begynner allerede å grue meg til å dra videre til Cape Town. Det er så mye vi må oppleve i Durban de neste fire ukene!! Det har vært gøy å se nye steder og gjøre nye ting, men det er noe med å endelig være hjemme og slappe av på egen seng. Tror vi snart tar en tur ut for litt pizza. Ah- vi lever det gode liv! 

Avslutter med utsikten vi våknet opp til idag tidlig:




1 comment:

  1. OMG så herlig å lese at du har det så bra og koser deg så masse. Tenk hvor fort det går. Nyt hvert sekund i ditt nye land. D ser så fantastisk ut å være omgitt av et bokstavelig talt fargerikt fellesskap! Vi tenker på deg hele tiden og unner deg alt godt! Klemklem fra mamma og gjengen.

    ReplyDelete