Durban by night.
Happy Heritage Day.
Idag oppfordres alle sør-afrikanere til å feire mangfoldet av kultur, tro og tradisjoner som er en stor del av denne nasjonen.
Det er fridag i Sør-Afrika idag. Dagen er kjent som Heritage Day. I KwaZulu-Natal regionen, som vi bor i, var Heritage Day opprinnelige Shaka Day. Dagen ble feiret til minne om den legendariske Zulu kongen, Shaka. Han spilte en viktig rolle i det å forene de ulike Zulu-klanene til en helhetlig gruppe og nasjon. Hvert år samlet folk seg på graven til Shaka for å hedre han.
Andre folkgrupper protesterte etterhvert mot dette og mente at 24.september skulle være en helligdag for alle. Derfor ble 24. september omdøpt til "Heritage Day" og alle fikk fri. Målet var å bruke dagen til å feire og uttrykket mangfoldet av kulturer som preger dette landet.
Idag er dagen også kjent som braai day, eller "grilldag" direkte oversatt. Altså benytter mange anledningen til å grille mye mat, til å samle familie og venner rundt et grillmåltid og noen arrangerer til og med mesterskap i grilling.
En skulle tro vi fikk oppleve mye kultur idag. For å være ærlig har jeg ikke sett eller merket noe til det. Jeg så mer kultur og tradisjon på lørdag under Umemelo.
Marte og jeg har brukt dagen til å begynne å skrive på høgskoleoppgaven vår. Vi har fortsatt god tid på oss, men det er deilig å ha startet. Før det ble mørkt gikk vi en god tur for å lufte hodene langs havnen. Det var så ufattelig deilig med sterk vind i håret. Leiligheten er fortsatt ganske liten og jeg må sitte i senga for å skrive oppgave. Derfor var turen sterkt etterlengtet.
Vi har akkuratt inntatt middag, spaghetti og kjøttsaus, og er godt fornøyd med dagen. Slik jeg ser det er ikke Heritage Day noe som folk gennerelt legger ned mye arbeid i. Det er en fridag på linje med 1. mai i Norge. Det er deilig med en day off rett og slett.
Anyhow. Imorgen begynner vi på et to-dagers kurs som heter "One Million Voices". Hva det er kommer jeg tilbake til i neste innlegg. | Marte kokkelerer fra kjøkkenkroken vår. |
Avslutningsvis vil jeg gratulere verdens beste og
herligste mamma med hele 46 år idag. HURRA for deg!
Jeg har fått skypet med de der hjemme (mamma) idag. Det var også veldig deilig. Selvom dagene går fort er det allerede fire uker siden jeg fløy til Kenya. Slikt får en til å tenke. Jeg savner alle vanvittig mye hjemme, men jeg forsøker å se det positive i det. Jeg vokser veldig av dette og jeg lærer å kjenne meg selv bedre. Jeg vet akkurat hvor mye jeg tåler før jeg må ha såkalt "alenetid." Jeg vet akkurat hvor mye jeg kan se på familiebilder før jeg blir fryktelig lei meg. Det beste er alikevell at de der hjemme savner meg tilbake og de vil høre om alt jeg opplever. Det gjør at jeg føler meg kul og spesiell, jeg føler at jeg har et sinnsykt kult liv.
Nok nå. Jeg har det stortsett bare veldig bra!
Over og ut for denne gang :-)

Takk for gratulasjoner! Blir bare eldre og eldre men d r sånn det er. Jeg har tross alt en datter i det store utland som står på egne bein - så da er d vel bare rett og rimelig. Ja, jeg syns du har et kult og spennende liv. Vi beundrer motet og ureddheten din - og er ufattelig og ubeskrivelig ( nesten) stolt av deg og det at du er så modig! Vi savner deg - såklart! Du har vært en merkbar del av vår hverdag i 19 år - lit tomt uten deg. Men så herlig også at det er sånn livet er. Voksne barn er en deilig følelse! Takk for at du blogger og deler med oss. klem fra mamma som elsker deg hele vein til sørafrika og hjemigjen og uansett hvor du måtte finne på å bosette deg i framtiden :)))
ReplyDelete