På lørdag var vi med Mmeli og fikk se hvordan Zulu´ene markerer at noen fyller 21 år. Zulu´ene er forøvrig en av stammene i Sør-Afrika. Mmeli er for eksempel Zulu, mens Nontobeko er Xhosa. Dette er en tradisjon som markerer overgangen fra ungdom til voksen. I løpet av september markeres umemelo på flere måter. Da får alle som fyller 21 år i løpet av det spesifikke året litt ekstra oppmerksomhet.
Dagen ble markert med overrekelse av et slags diplom, og senere ble det arrangert festmiddag i regi av Mmeli sin kirken. Mmeli sin kirke og flere kirkesamfunn har adaptert tradisjonen og er med på å legge til rette for bursdagsbarna. I tillegg benytter de annledningen til å minne om hvor viktig det er å ikke ha sex før ekteskap.
| Alle står i ring mens de danser en tradisjonell zulu-dans, ukusina. |
| Marte og jeg sammen med Thembi. Hun jobber i YMCA og ble 21 i år. |
| Nontobeko, Mmeli og Marte. |
![]() |
| SÅÅ glad og spent! |
Det hele var egentlig et stort show. Det var mye musikk og tradisjonelle danser. Fordi vi var tilstede ble vi invitert med på festmiddagen. Der ble vi presentert for pastoren og han syntes det var fryktelig stas med besøk av nordmenn. Alt skjedde så fort igår. Vi hadde ikke planlagt noen ting, men plutselig var vi deltakere på en festmiddag med masse festkledde ungdommer fra Durban.
Bildene viser markeringen på dagen. Mange av jentene hadde spesielle zulu-skjørt, smykker med mye perler og ellers fargerike detaljer. Jeg vet ikke helt hva disse klærne heter, er ikke så lett å forstå alle zulu-uttrykk. Fra og med neste uke starter Marte og jeg på zulu-språkkurs, regner med at vi lærer mer om dette da. Det som kjennetegner en gutt i zulu-klær er et slags bånd av skinn og pels som de har rundt hodet. Aah, kjenner at jeg gleder meg til å lære mer om kulturen/ kulturene her.
Vi ante ikke hva vi gikk til på lørdag, men det var en helt ny verden som åpnet seg!
Ville bare dele noen bilder og annet stas med dere.






No comments:
Post a Comment