Den siste uken har vi vært på flere museumer enn jeg har vært det siste året. Vi har besøkt alt fra naturvitenskapelig museum til apartheid museum. Vi har brukt mye tid på å lære historie og se hvordan Sør-Afrika kom dit det er idag. Det er 20 år siden Sør-Afrika ble et fritt land og siden apartheid falt. Mye har skjedd, men det er fortsatt mye som gjenstår. Derfor var det veldig stort å besøke stedet der Nelson Mandela ble arrestert.
Jeg har ikke helt forstått hvor segregert Sør-Afrika, eller Durban fortsatt er. Martin fra Sverige som jobber for YMCA her møtte noen hvite sør-afrikanere i helgen. Da han fortalte hvilken gate/ område han bodde i trodde de lokale at han først tullet. De spurte om man virkelig kunne gå langs gatene uten å bli skutt. Dette er mennesker som aldri har satt sin fot i de gatene jeg går daglig. Dette beviser at det fortsatt er så fryktelig mye fordommer ute og går. Selvfølgelig vil det ta flere generasjoner før segregeringen er borte- men jeg fikk virkelig et slag i ansiktet etter å ha hørt disse historiene. Når jeg tenker meg om ser jeg aldri et hvit menneske i gatene utenom Marte. De finnes ikke her i sentrum. Flere av utstillingene vi har sett har handlet om 20års jubileet og om forskjellene som fortsatt finnes. Alikevell har jeg også lært mye og fått en større forståelse for dette utrolig komplekse landet. Jeg elsker det og synes det er utrolig fascinerende.
| Legg til bildetekst |
| Mine fine, fine reisepartnere |
Ethekwini er navnet på kommunen eller området som Durban er i. Hvert år deler de ut priser til lokale mennesker som har gjort en ekstra innsats for samfunnet. Det handlet ikke først og fremst om hvilken jobb som er gjort, men dette er mennesker som helt frivillig har lagt ned livet sitt for å minske forskjellene som finnes. Det var fint å se hvor mye som gjøres av andre for andre.
Fra torsdag til lørdag var vi i Pietermartizburg og besøkte et voortrekker museum før vi reiste til «the capture site.» En voortrekker er kort sagt en hvit bonde som snakker afrikaans. Disse bøndene reiste fra Cape-regionen til Kwa-Zulu Natal for å starte et nytt liv. Der møtte de på Zulu-kongen og etterhvert førte det til en stor krig. Dette er bare en annen side av en lang historie som jeg synes er spennende. Jeg har alltid likt historie, men Sør-Afrikas historie er helt spesiell. Selvfølgelig med tanke på apartheid og Nelson Mandela, men også fordi det skjedde så sinnsykt mye før Nelson Mandela i det hele tatt ble født.
| Fine gjengen |
| En litt annen side- disse plaktatene er over alt |
Om akkurat en uke reiser vi til Cape Town. Det blir fryktelig trist og veldig spennende. Vi trives godt i Durban og selvom jeg er den rastløse typen er det mange mennesker her som jeg kommer til å savne. Jeg er overbevist om at vi blir tatt like godt imot i Cape Town og at vi får nye venner, så mest av alt gleder jeg meg. Jeg gleder meg til å se enda en ny side av Sør-Afrika og ikke minst komme meg til Robben Island. De siste dagene skal tilbringes med gode venner og godt humør.
Ellers er det verdt å nevne at Kasper, fetteren min, er i Durban nå og det er veldig stas. Igår var vi i et akvarium og avsluttet kvelden med kino- hehe. Gone Girl folkens, den må dere se!
Nå følger bilder fra min største opplevelse hittil, Mandela Capture Site!

Så flott å lese og så mye spennende du får oppleve. For et fantastisk land SA er og hvilke perspektiv det gir å oppleve og erfare alt dette! Vi elsker deg og er så stolt av deg og glede oss med deg. Kos deg masse og ta med mange flotte bilder og opplevelser hjem til jul! Klem og kyss!
ReplyDeleteVi bare prøver for tante Kirsten å lære henne hvordan man legger inn en kommentar. Hun vil prøve å legge inn flere kommentarer senere.
ReplyDelete