Thursday, September 4, 2014

Gender justice og utflukt til Kajiado


For en dag. Og for en uke. 

Denne uken har gått i forelesninger om gender justice. I løpet av kurset her i Kenya skal vi gjennom tre temaer; climate justice, gender justice og economic justice. 
Gender justice handler mye om å forstå hva forskjellen på gender og sex. Samtidig innebærer det å forstå de ulike gender-begrepene. Det kan være for eksempel gender based violence, gender discrimination, gender domination osv. 

Det man ikke kan glemme i denne sammenheng er FGM (Female Genital Mutilation), altså omskjæring av kvinner. Det er en kulturell tradisjon hvor man argumenterer med at det er et rituale som fører en jente fra å være jente til å bli kvinne. Dette er et spesielt utbredt problem i masai-samfunnene, og idag besøkte vi en skole (Olturoto) hvor jenter lærer å si nei til FGM. I steden for å gjennomføre omskjæring har YWCA i Nairobi et prosjekt hvor jenter går gjennom et program for å så uteksamineres. Når uteksamineringen finner sted, får de et diplom som bevis på at de er kvinner. 


Området rundt Olturoto

















Området rundt Olturoto
















Skolegården


















Mona, Camilla, Sofie, Ingvild, Idun og Anna sammen med skolejenter.
På skolen fikk vi høre om hva lærerne forteller jentene, hvordan de arbeider med å påvirke foreldrene til jentene og lokalsamfunnen gennerelt. Etterhvert kom flere av mødrene til jentene inn i klasserommet. Til slutt ønsket en av mødrene å snakke med oss. Hun fortalte at samtlige mødre i rommet nå var i mot FGM og at de forstod at de ikke kunne gjennomføre det på døtrene deres. Det var veldig sterkt, og det var viktig at det ble sagt. Det er så lett å tenke at foreldrene er problemet, og stort sett er de det i denne sammenhengen, men det er godt å se at
kulturelle tradisjoner kan endres i takt med synet på kvinner og deres rettigheter.

 I etterkant av dette skulle vi plante trær sammen med noen av jentene. Planting av trær er et viktig virkemiddel i å motviker klimaendringene, og det å plante et tre sammen med en lokal jente var veldig sterkt for meg. Det skapte relasjoner mellom jentene og oss andre. 
Fordi vi hadde så kort tid fikk ikke alle muligheten, men jeg var en av de heldige som fikk plantet. De andre trærne blir plantet av jentene på skolen, og vi som delte trær er med jentene i tankene.  
Jeg plantet treet mitt sammen med en herlige jente som het Juliette. 
Nedenfor følger bilder fra den stunden: 

Juliette, treet og meg selv
På veg ned i jorden..
Tada! 
I utgangspunktet skulle vi ha rundt to timer på skolen sammen med jentene, men ettersom dette er afrika var vi veldig sent ute pga trafikk, og tiden ble rimelig knapp. Det var veldig trist, det hadde vært fint å få snakket med jentene på egenhånd uten at lærerne deres var tilstede. Alikevell er dette blitt en dag jeg sent kommer til å glemme, og jeg er utrolig takknemlig for den stunden vi hadde på skolen. 

Richard lager plass til treet















#selfie














Nå har vi vært i Kenya en uke, og en del tanker og følelser har begynt å forme seg i hodet og kroppen min. Det er slitsomt å være omgitt av 27 mennesker til en hver tid, bo med 3 andre på rom og aldri kunne være alene. Alikevell har vi det fantastisk. Selvom det regner og er kaldt her er det et veldig varmende fellesskap. Det er godt å være en del av et stort fellesskap, og det er godt å kjenne at det er rom for å være seg selv. 

Avslutningsvis vil jeg gratulerer min kjære bror Even på 13-års dagen idag. Jeg har akkurat avslutet en skypesamtale med de der hjemme. Det er godt å vite at jeg er savnet og elsket, men at alle ønsker meg godt på ferden. Vi er heldige som har så god internett-tilkobling her på Brackenhurst. Det gjør de første ukene litt enklere. 

Det var alt for denne gang. Ønsker alle hjemme en god natts søvn! 




1 comment:

  1. Å så fint å lese. Så sterkt og så stolt for mamma her hjemme. Du er så klok og så vakker og jeg unner deg alt godt for din fantastiske og lærerikt tid i Afrika. Jeg lærer masse av deg og er så stolt over alt du ønsker å bidra med! Jeg elsker deg herfra til Kenya og Sør Afrika og hjem igjen. Klemmer i køøø��

    ReplyDelete