Jeg er Kjersti Jåvold Landmark, 19 år, fra Bærum. Jeg er ferdig med videregående skole og musikklinje. Nå er jeg klar til å utforske noen av mine andre interesser. Interesser jeg kanskje brenner mer for enn musikk. Og ikke minst utforske håpet om å bidra i en større sammenheng. Velkommen til min blogg og min reise inn i det virkelige liv.
Hva skjer i det kommende året? Hvor er jeg på vei? Hva er det jeg skal nå?
I år er jeg deltaker på utvekslingsprogrammet Communication for Change (CFC). Det er et utvesklingsprogram i regi av Norges KFUK-KFUM og Kirkens Nødhjelp. Året inneholder 3 ukers forberedelseskurs i Kenya, 3 måneders uteopphold (utveksling), informasjonsturneer, folkehøgskoleliv og høgskolestudier. I tilegg til alt dette kommer selvfølgelig minner for livet, nye venner, en større global forståelse, kontakter på tvers av jordkloden og mye mer.
Flere av dere som antageligvis og forhåpentligvis kommer til å følge denne bloggen vet allerede hva jeg skal ut på, men for dere som fortsatt har store spørsmålstegn i hodet, tenkte jeg at dette første blogginnlegget kunne være en beskrivelse av året som kommer.
Communication for Change deltakerne består av 14 norske ungdommer og tilsvarende antall ungdommer fra Kenya, Tanzania, Madagaskar, Sør-Afrika, Nicaragua og Brasil. Til sammen er vi en god og kombinert gjeng på 28 stk. Alle er utsendinger fra enten Norges KFUK-KFUM (YMCA/YWCA) eller Kirkens Nødhjelp (actalliance). I tilegg til å representere disse organisasjonene er programmet finansiert av Fredskorpset. Denne uken var vi på fredskorpset sin Youth Camp som fungerte som en slags forberedelse på året som kommer. Vi var gjennom temaer som "Development Issues and Challenges" og "Intercultural Communication". Derfor har vi også som oppgave å representere Fredskorpset når vi er på utveskling.
![]() |
| 14 norske deltakere etter å ha fullført FKyouthcamp. |
Jeg skal reise til Sør-Afrika sammen med Marte og to sør-afrikanske ungdommer. Deretter skal vi fire jobbe sammen i et team med de oppgaver vi får tildelt tilknyttet South-Africa YMCA. Vi skal begynne i Durban, en tur innom Cape Town og kanskje besøke noen andre steder. Hva disse oppgavene/ prosjektene er, vet jeg ikke enda. Målet er at vi skal få innsikt i praktisk bistandsarbeid og se målrettede og langsiktige utviklingsprosjekter. Tilbake på norsk jord er vi ikke før 16. desember og da følger en bearbeidelsestur før vi kan ta juleferie med nære og kjære.
I januar starter vi opp igjen og alle de internasjonale deltakerne kommer til Norge. Her skal vi ha base på Sunnmøre Folkehøgskule og være elever på internasjonal linje. Andre halvår av CFC blir ikke et hvileår. Vi skal på to ulike informasjonsturneer. Vi skal utvikle et show, besøke lokale KFUK-KFUM grupper og vi skal representere Kirkens Nødhjelp og fasteaksjonen når vi nærmer oss påske.
I løpet av dette året skal vi også studere ved høgskolen i Oslo og Akershus, så innimellom må det bli tid til forelesninger i Oslo.
Forventninger?
![]() |
| Bildet er hentet fra jomfrureiser.no |
Jeg skal forsøke å leve fra dag til dag og ta eventuelle utfordringer som de kommer. Så lenge jeg har tatt noen forhåndsregler som vaksinasjon, gode sko og et godt humør kan ikke mye stoppe meg. Jeg er veldig spent og jeg er utrolig takknemlig for muligheten.
Om tre dager sitter jeg på fly til andre siden av jordkloden. Jeg har aldri vært der før og jeg vet ikke hva som venter meg. Jeg gleder meg og ser frem imot et spennende år.
Til slutt er det veldig hyggelig hvis du vil følge med på bloggen!


No comments:
Post a Comment